Gebroeders van Eyck, een paneel van het Lam Gods, 1432 |
Hendrick Avercamp, Winterlandschap met ijsvermaak, 1608 |
Jacob Isaakz van Ruisdael, links: Zicht op Haarlem, 1665 rechts: De molen bij Wijk bij Duurstede |
Meyndert Hobbema, Het laantje in Middelharnis, 1689 |
Pas in de negentiende eeuw gaan de schilders ook echt ter plekke buiten schilderen, mogelijk gemaakt door de uitvinding van de olieverftube. Ze proberen de wisseling van het weer, het licht op de omgeving en seizoensinvloeden vast te leggen.
Claude Monet, serie Hooimijten, 1891 |
In de twintigste eeuw lijkt de rol van de landschapsschilderkunst te worden overgenomen door de landart (zie verderop), maar ... het thema landschap staat bij de huidige kunstenaars weer volop in de belangstelling.
De natuurlijke schoonheid en poëtische kracht van een ongerept landschap, de kwetsbaarheid van het hedendaagse landschap en de vervreemding ervan in een snel verstedelijkende wereld vormen nu de inspiratiebron.Peter Doig
Links: Concrete Cabin II, 200 x 275 cm, 1992 Midden:Het huis van de architect in de ravijn, 200 x 275 cm, 1991 Rechts: De Witte Kanoo, 200 x 250 cm, 1990 |
Monumentale 'muur- en raam'landschappen van Karen Vermeren
Mingo Watervallen, raamschildering in de bibliotheek in Leuven, 2011 |
Isola Comacina, raamen wandschildering in Galerie Zwart Huis aan de zeedijk in Knokke, 2011 |
Een wandschildering heeft niet de grenzen van een schilderij. Het plafond, de vloer, kunnen zelfs deel uit maken van haar werk..
Op die wanden ontstaan landschappen die kunnen voortwoekeren en doorgroeien en een relatie aangaan met de (buiten) ruimte. Voor meer werk klik hier
De paradijselijke landschappen van Peter Bialobrzeski
Uit de fotoserie Paradise Now, 2009 |
De foto´s van Peter Bialobrzeski werken vervreemdend en lijken geënsceneerd. Het overheersende groen knalt van de foto´s. De tropisch Aziatisch landschapsfoto's met de onnatuurlijke groene gloed in de serie Paradise Now hebben als thema de oprukkende verstedelijking die in het verre oosten plaatsvindt. De foto´s zijn vaak prachtig, juist omdat de onnatuurlijke belichting (natriumlicht van de bouwlampen) het groen een magische gloed geeft. Het contrast tussen natuurlijk en niet–natuurlijk wordt ook nog eens door de lange belichtingstijd vergroot.
De gelaagde landschappen van Nobuhiro Nakanishi
Nakanishi fotografeert steeds hetzelfde landschap, maar met een miniem tijdsverschil. Vervolgens maakt hij van elke foto een laserprint op doorzichtige film en plakt deze op een acrylplaat. Vervolgens plaatst hij alle lagen in een bepaalde volgorde en maakt er zo 'bewegende' sculpturen van.
Klik voor meer werk hier
De samengestelde landschappen van Hendrikje Kühne en Beat Klein
Verschillende landschappen, samengesteld uit verzamelde ansichtkaarten |
De kunstmatige landschappen van Kim Boske
De serie foto's Nature bestaan uit foto's gemaakt van de kunstmatige landschappen zoals je die overal aantreft in natuurhistorische musea en dierentuinen. Voor meer "groen" series klik hier
De huiselijke landschappen van Magdalena Bors
Voor meer werk klik hier
Wouter Bongaerts: Vergelijkende landschappen
Wouter Bongaerts, Genk: Vroeger en nu, 1999 |
Bongaerts maakt van die 10-tal schilderijen één enkel nieuw panoramisch landschapsschilderij. Daarna vroeg hij zich af of hij hetzelfde landschap zou kunnen scheppen, ruim 100 jaar later van dezelfde streek, maar dan met foto’s. Gewapend met een fototoestel trok hij ook natuurreservaat De Kempen in. Daar ging hij op zoek naar gelijkende uitzichten en composities. Ook deze foto’s werden tot één panoramisch beeld verwerkt, dat op die manier als een hedendaagse spiegel van het werk van Van Doren fungeert.
Panoramische landschapsstudies van Ulrike Heydenreich
In haar Panorama studies tekent Ulrike Heydenreich panoramische landschappen op een zeer gedetailleerde manier. Iedere Panorama study is een collage van verschillende potloodtekeningen van geïdealiseerde berglandschappen: een samenvoegsel van landschappen die ze op postkaarten ziet. Soms, zoals in dit geval, worden de tekeningen op een cirkelvormige drager gemaakt en als ruimtelijk werk getoond om het 360°-effect van het panorama te versterken.