1st Ave Machine, Sixes last, Anticon records, 2005
Videofilm, opgenomen in de 'echte' natuur. Maar alles wat je ziet is niet helemaal natuurlijk: op de planten en takken zijn knoppen, planten en andere natuurelementen van kunststof vastgemaakt. In de animatie bewegen deze elementen op de muziek mee.
1000 gevouwen witte bloemen
Anouk Vogel, Vouwen voor de Vrede, Nagasaki, Japan, 2011 |
Volgens een oude Japanse gebruik kan iedereen die duizend origami kraanvogels vouwt, een wens doen voor een lang en gelukkig leven zonder ziekte. Dit populair gebruik nam landschapsarchitect/kunstenaar Anouk vogel als inspiratiebron voor haar tuin Folding For Peace, om de wens te uiten voor wereldvrede Alle 1000 planten zijn gevouwen van wit papier en in een cirkel geplaatst.
Andere bijzondere plant- en tuinontwerpen van Anouk Vogel kan je bekijken op haar website
Een hysterisch bloemenparadijs
Jennifer Vanderpool, Hysterical Paradise, 2008 Mixed-media installatie, een technicolor bloementuin van allerlei goedkope (afval) materialen, voorzien van 'ingeplante' monitoren met video-animaties |
Margriet Smulders en haar verleidelijke bloemexplosie
De uitstraling van het werk van Margriet Smulders is vrouwelijk, kleurrijk en verleidelijk. Smulders bouwt in haar atelier een soort theaterdecor met gekleurde draperieën rondom een grote spiegel. Op de spiegel bevindt zich een waterreservoir. Rondom, erboven en in de bak manipuleert, hangt en schikt Smulders planten, bloemen, vruchten en andere plantaardige materialen. Dan maakt ze foto's.
Wanneer je als kijker voor zo'n enorme foto-uitvergroting staat, met krachtige kleuren, dieptewerking en reflectie, gecombineerd met bestaand materiaal uit de natuur, voel je vervreemding en verwondering. Het is niet abstract, maar ook niet realistisch.
Margriet Smulders, drie van haar fotoschilderingen |
Troostboeket, een boeket voor een zieke
Linda Nieuwstad ontwierp voor het Leids Universitair Medisch Centrum een levensgroot bloemstuk van vilt, wol, plastic en schuimrubber. Ze liet zich hiervoor inspireren door bloemstillevens van de achttiende-eeuwse schilder. Het reuzenformaat van het boeket nodigt de toeschouwer uit het bloemstuk te betreden en zich door tulpen, stokrozen en vergeet-mij-nietjes te laten omarmen.
Jan van Huysum, Bloemboeket met stenen vaas, 1724 |
Linda Nieuwstadt, Flores arte compositi, 2011 instalatie in LUMC, 400 x 600 x 450 cm |
Overige bloemwerken van Linda Nieuwstadt op haar site |
Prettig gezelschap
De bloem-, fruit-, en plantstillevens van Erik Mattijssen harmoniëren met het interieur, met het bloemetjesbehang en het tafelkleed. Zijn schilderijen zijn kleurrijk en kenmerken zich door een uitbundige stijl.
links boven: Union of artists, room number seven, 2010, 196 x 238 cm, rechts boven: Eigen hof, 2010, links onder: Ondersteuningsplan - een bijdrage, 2009, rechts onder: Goed gezelschap, 2010 |
(In)greep van de mens in de (wilde) natuurCaroline Prisse maakt een kunst-bos van niet natuurlijke materialen als laboratorium-glas en metaal. De kas is een symbool van in cultuur gebrachte (wilde) natuur - een teken van onze tijd. Het is gemaakt en gemanipuleerd door de mens maar toch fragiel, onderzoekend, vragend. Prisse onderzoekt hoe de natuur steeds afhankelijker wordt van de mens.
De Yucca als kamerplant
Reinier Lagendijk, Zonder Titel, 2007 |
De zwammen van Zeger Reyers
Boven: Zwamstoel en brandslang met zwam Onder: Mosselstoel |
Tetsumi Kudo en de kwetsbaarheid van de natuur
Tetsumi Kudo, Vervuiling - Cultivering - Nieuwe Ecologie, 1971-72 |
Naakte cactus
De kunstenares Amy Young maakt een kinetische installatie: de metalen beschermkappen met stekels gaan dicht zodra de mens dichterbij komt. Binnenin staat een gemanipuleerde cactus zonder stekels.
Amy Young, Re-arming the spineless opuntia cactus, 1999 |